preload

Al-Qur’an sejak sekitar kurang lebih 1400 telah banyak memberikan gambaran-gambaran yang diajarkan tentang hidup berdampingan dengan antar umat beragama, indikasi tersebut salah satunya bisa di lihat dari Surat al-Mumtahanah 60: 8-9:


لَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُم مِّن دِيَارِكُمْ أَن تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ 


“Allah tidak melarang kamu untuk berbuat baik dan berlaku adil terhadap orang-orang yang tiada memerangimu karena agama dan tidak (pula) mengusir kamu dari negerimu. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang Berlaku adil.” (QS. Al Mumtahanah : 8)


إِنَّمَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ قَاتَلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَأَخْرَجُوكُم مِّن دِيَارِكُمْ وَظَاهَرُوا عَلَى إِخْرَاجِكُمْ أَن تَوَلَّوْهُمْ وَمَن يَتَوَلَّهُمْ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ 


“Sesungguhnya Allah hanya melarang kamu menjadikan sebagai kawanmu orang-orang yang memerangimu karena agama dan mengusir kamu dari negerimu, dan membantu (orang lain) untuk mengusirmu. dan barangsiapa menjadikan mereka sebagai kawan, Maka mereka Itulah orang-orang yang zalim.”  (QS. Al Mumtahanah : 9)

Asbabun Nuzul (Sebab diturunkannya Ayat)
Al-Qur’an QS al-Mumtahanah 60:8-9 tersebut turun karena adanya sebuah peristiwa sebagaimana yang telah diriwayatkan oleh Ahmad dan lain-lain dari Abdullah ibn Zubair “pada suatu hari Qutailah binti Abdil Uzza (non muslim) datang kepada anaknya Asma’ binti Abi Bakar dengan membawa beberapa hadiah. Asma’ menolak hadiah itu, bahkan melarang dia untuk masuk rumah sebelum Asma bertanya kepada Aisyah, bagaimana pendapat Rasul berkenaan dengan itu turunlah QS al-Mumtahanah 60:8-9. Nabi menyuruh Asma’ menerima hadiah dari ibunya, dan menyambutnya sebagaimana mestinya.[7]

Akan tetapi ada yang menyatakan bahwa ayat ini turun mengenai Khuza’ah Banil Harts, Kinanah, Muzainah, dan beberapa golongan arab yang telah berdamai dengan Rasulullah untuk tidak memeranginya dan tidak pula memihak kepada musuh.[8]

Tafsir Ulama
Ibnu Abbas menafsirkan QS al-Mumtahanah 60:8-9 dengan mengatakan bahwa “Allaah tidak melarang untuk berteman dan menolong mereka (orang-orang makkah) yang berbuat adil dan menepati janji kepada Nabi dan sahabatnya mereka yaitu Bani Khuza’ah, kaum Hilal ibn Uwaimir, khuzainah, bani madlaj. Mereka telah berbuat baik kepada Rasul sebelum adanya perjanjian Hudaibiyah yang tidak berusaha membunuhnya, tidak mengeluarkannya dari makah. Akan tetapi Allah hanya melarang untuk berteman dan menolong mereka (ahli makah) yang secara terang-terangan mengusir Nabi dari Makah.[9]

Al-Qusyairi menafsirkan QS al-Mumtahanah 60:8-9 dengan mengatakan “setelah Allah melarang untuk berteman dengan orang kafir harbi, kemudian Allah menganjurkan untuk berteman dengan kafir dzimmi yang mempunyai akhlak yang bagus, mau berteman dan bermanfaat bagi umat Islam, karena sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berteman dalam segala hal”.[10]

Menurut Quraish[11] Perintah al-Qur’an untuk memusuhi orang kafir yang diuraikan oleh yang lalu (al-Mumtahanh 60:1) boleh jadi menimbulkan kesan bahwa semua non muslim harus dimusuhi. Ayat di atas secara tegas menyebut bahwa Allah tidak melarang kamu berbuat baik dalam bentuk apapun bagi mereka dan tidak juga melarang kamu berlaku adil kepada mereka. Kalau demikian, jika dalam interaksi sosial mereka di pihak yang benar, sedang salah seorang dari kamu dipihak yang salah, maka kamu harus membela dan memenangkan mereka.[12]

Kesimpulan Hasbi[13] dari QS al-Mumtahanah 60:8-9 bahwa “Tuhan hanya melarang kamu berkawan setia dengan orang-orang yang terang-terangan memusuhimu, yang memerangimu, yang mengusir kamu atau membantu orang-orang yang mengusirmu seperti yang dilakukan oleh musrikin Mekkah. Sebagian dari mereka berusaha mengusirmu, dan sebagian yang lain menolong orang-orang yang mengusirmu.”[14]

Aplikasi QS al-Mumtahanah 60:8-9 secara nyata oleh Nabi dapat juga dibuktikan sebagaimana yang dikatakan oleh Thohir Ibnu Asyur[15]  bahwa pada masa Nabi sekian banyak suku-suku non muslim yang justru bekerja sama dengan Nabi serta menginnginkan kemenangan beliau menghadapi suku quraisy di Mekah. Mereka itu seperti Khuza’ah, Bani al-Harits, Ibn Ka’b dan Muzainah.

Sayyid Qutb[16] berkomentar ketika menafsirkan ayat di atas bahwa Islam agama damai, serta akidah cinta. Ia suatu sistem yang bertujuan menaungi seluruh alam dengan naungannnya yang berupa kedamaian dan cinta itu dan bahwa semua manusia dihimpun di bawah panji Allah dalam kedudukan sebagai saudara-saudara yang saling kenal mengenal dan cinta mencintai.[17]

Kesemuanya ulama’ tafsir di atas semunya sepakat bahwa berteman dengan orang non muslim yang berbuat baik, menolong, berbuat adil kepada umat Islam itu diperbolehkan bahkan dianjurkan untuk menjalin hubungan dengan mereka dalam tataran sosial, akan tetapi tidak membolehkan untuk berteman dengan mereka yang secara terang-terangan memusuhi, memerangi umat Islam, atau yang mengusir paksa penduduk dari suatu negeri. [C]

Read More...

Assalamualaikum..

Ya Allah.. berkatilah hidup kami.. sebagaimana Engkau merahmati hamba² mu yg soleh.. ampunilah kami kerana kami sentiasa melakukan kesalahan.. Maha Suci Allah.. Segala puji hanya milik Mu..

Ya.. aku sgt merinduinya..
Sedikit pun tiada titisan air mata mengiringi pemergiannya ke alam baqa.. di saat suasana penuh dengan kesedihan.. namun aku diam tanpa perasaan.. sungguh.. hati aku saat itu.. sgt keras..

Memang benar kata org.. hati yg keras sukar mengalirkan air mata.. sukar juga mengakui kesalahan.. aku mngiringi jenazahnya.. tanpa rasa pilu.. aku sendiri yg memikulnya di belakang.. tanpa sedikit pun rasa penyesalan.. trhadap setiap kesalahan yg aku lakukan..

Sehinggalah dia dikebumikan.. ditambah pula talkin dibacakan.. masih tiada tanda untuk aku merasa kesedaran.. ya Allah.. sungguh keras hati aku saat itu.. masa terus berlalu..

Tanggal 1 Syawal 1432.. aku menziarahi pusaranya.. sebak menyelubungi di saat aku mula memasuki perkarangan perkuburan.. aku melangkah perlahan-lahan.. ya Allah.. sudah lama aku tidak menjejak kaki ke sini..

Surah Yasin aku bacakan.. belum pun separuh, dadaku berombak-ombak.. mataku mula berkaca.. namun ku tahan².. sekejap² suara ku perlahan.. sekejap² suara aku di kuatkan.. sungguh.. fikiran mengimbau kembali kenangan silam..

Cukup aku katakan.. dari kecil aku begitu rapat dgnnya.. dia selalu membawa aku ke ceramah agama.. walaupun aku di masa itu belum kenal erti kehidupan.. setelah aku dewasa.. aku mula jauh darinya.. mungkin kerana aku jarang berada di kg.. namun aku masih cuba mendekatinya.. walaupun xseperti dia mndekati ku semasa aku masih kecil..

Sungguh.. terlalu byk kesalahan aku padanya.. akibat tindakan mengikut rasa.. ya Allah.. penyesalan yg tiada guna..

Setelah selesai bacaan Yasin.. aku mula menggemburkan tanah di pusaranya.. supaya kelihatan lebih sempurna.. sehingga aku brpuas hati dengan hasil kerja ku.. tanpa dijangka.. mata ku berkaca kembali.. kali ni xdapat ditahan² lagi.. air mata ku mula mengalir laju.. tidak dipeduli lagi mereka yg berada disekeliling.. aku menangis.. ya.. sudah lama mata itu kering.. xtertahan kesedihan itu..

Dari berdiri.. aku mula duduk.. namun masih belum reda.. aku terus meninggalkan pusara itu.. tanpa menghiraukan sanak saudara yg hadir bersama.. bimbang air mata terus mengalir..

Ya Allah.. aku benar² rindukannya.. hanya doa yg mampu aku beri padanya.. dan juga sedikit sumbangan lain tanda ingatan padanya..

Ya Allah.. semoga dia selesa berada di sana.. aku akan mengiringinya sedikit masa lagi..

Ikhlas dari cucu mu wahai nenek ku.............

Read More...

Aku Teramat Sedih..

Published in: Labels:

Majoriti pnduduk Msia skrg ckp psl sejarah.. yg sejarah kantoi pon jd minat sejarah.. dlm fb, twitter, blog.. penuh dgn makian mmpertahankan pndirian masing².. media lg nk menaikkan kemarahan rakyat.. rakyat lagi nk tmbah dosa maki sana-sini.. Ramadhan lalu ajar erti kesabaran.. erti ketakwaan.. br je beberapa hari.. isk..

Cukup berpegang pada apa yg kamu rasa betul.. selebihnya, tunjukkan kat PRU 13 nnt.. xyah nk tambah dosa yg sedia byk tu.. yg berpolitik, lantak diorang la ngan politik diorg.. mmg betul kebenaran itu perlu disebarkan.. tp ajaran dr Allah jgn dipinggirkan.. esok lusa mati, sikit pon xde guna..

Bermati-matian mngkaji sejarah Msia untuk dijadikan hujah.. teringt suatu masa dulu sejarawan prnah brkata isi buku teks sejarah Msia perlu diubah.. ramai yg lupa sejarah kecuali ia jadi isu hangat.. masing² cuba tonjolkn diri utk jd hero.. bgaimana pula dgn sejarah kemenangan Islam..? apa yg buat Islam dulu kuat dan skrg sgt lemah smpai dipijak²? Cukuplah.. sakit hati aku melihat rakyat negara sendiri dijajah pemikiran dgn bahasa² makian ni..

BODOH, GILA, BABI, BUTA SEJARAH dan mcm² lg.. apa yg dapat dgn berkata begitu.. andai kamu tahu.. TUJUAN HIDUP ADALAH UTK MATI.. dari dulu smpai skrg... smua yg prnah hidup itu mati.. so.. utk apa prkara sia² itu dilakukan.. ketahuilah.. tiada 1 pun perkataan makian dlm syurga Allah.. sentiasalah bertaubat.. krn manusia sentiasa lakukan kesalahan.. trmasuk aku.. Nabi SAW yg maksum pn sntiasa mmohon keampunan Allah.. apatah lg kita yg dosa xtrkira byknya..

Cukuplah.. dah lama pemikiran ini dijajah.. budaya.. pemakaian.. tingkah laku.. mmg kita xkn mmpu jd seperti Nabi SAW dan para sahabat.. namun, jadikanlah mereka sbg contoh dlm mnghadapi dunia akhir zaman ini.. kerosakan manusia bermula dari hati.. bersihkanlah hati.. cukuplah menunding jari pd org lain.. di PADANG MAHSYAR.. byk jari akan trtunding kpd kamu.. mati itu secara tiba².. andai kamu pernah trfikir utk mati.......


Read More...

Raye Oh Raye..

Published in: Labels:

Assalamualaikum..

Hohoho.. raye la sgt.. penat wo.. org trg ckp -> dokrok weh.. ye ar.. jd drebar. hehe..
Malas ar gua nk citer byk... (aci x ckp gitu.. hahaha.. peduli hapa..) ni gmbar paling ensem gua.. kt bwh neh..

Hehehehe.. smart kan.. sesape yg ckp xsmart.. gua fire.. ini serius..!!! hahaha..

Read More...

About Me

Aku yang masih berkelana.. Di dalam penjara dunia.. Mencari jalan ke syurga.. Terjerat di jaring neraka.. Tersembam di lembah noda.. Kini bangkit mencuci dosa.. Rahmat Allah tiada penghujungnya..

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ



Suasana yg paling indah ialah di kala mlm mnjelma.. di saat manusia sedang lena.. di ketika hati merindui Penciptanya...