preload
Assalamualaikum..

Dengan nama Allah yg Maha Pemurah lagi Maha Penyanyang..

Lumrah hidup di dunia.. terkadang kita berasa kuat.. terkadang kita berasa lemah.. itulah uniknya manusia.. di dalam kelemahan itu timbul kekuatan.. di dalam kekuatan itu.. terserlah kelemahan..

Kelemahan itu boleh menjadi punca manusia kufur.. di mana manusia itu melihat dari sudut keadilan Allah memberi suatu kelebihan pada orang lain yg tiada padanya.. boleh juga menjadi punca manusia itu bersyukur.. di mana manusia itu melihat dari sudut Allah sengaja tidak memberinya kelebihan agar dia tidak lalai mengingati Allah atau riak atau bangga dengan apa yg diberi..



Selama bertahun-tahun aku memikirkan.. dari mana sumber kekuatan seseorang manusia itu untuk menjalani kehidupan yg amat mencabar ini.. Aku pernah merasai kejatuhan.. di mana aku hampir² hilang arah.. aku rasakan dunia seolah-olah mentertawakan aku.. mempermainkan aku.. dan aku sering bertanya untuk apa aku dilahirkan ke dunia jika aku dilahirkan hanya untuk dibebankan dengan beban yg banyak ini..

Allah itu Maha Bijaksana.. Dia menegur aku dengan penuh hikmah.. dan dari itu aku mula sedar.. aku tidak dijadikan sia².. dan aku adalah pelengkap wujudnya dunia ini.. semuanya berlaku mengikut perancangan Yang Maha Pencipta.. dan aku terus mencari.. dari mana sumber kekuatan itu..



Dari kecil lagi aku diasuh dengan didikan Islam..oleh itu aku mencari sumber dari pandangan Islam.. Aku mula membaca dan mengkaji sejarah Nabi².. terutama 25 Nabi yg diwajibkan umat Islam ketahui.. Banyak pengajaran dari kisah² mereka.. Untuk apa mereka berjuang..? apa faedah mereka sanggup mati mempertahankan agama Allah..?

Di antara mereka, ada pula yg bergelar Ulul Azmi.. apa itu Ulul Azmi? dan kenapa mereka digelar Ulul Azmi? Di antara beribu² Nabi dan Rasul yg di turunkan.. hanya 5 di antara mereka yg bergelar Ulul Azmi.. Nuh, Ibrahim, Musa, Isa dan Muhammad SAW.. dari cerita mereka sedikit sebanyak aku dapat mengenal pasti sumber kekuatan itu.. dan mereka tidak berkorban untuk perkara yg sia²..



Ada juga aku cuba² untuk selidik agama lain seperti Buddha, Kristian, Yahudi, Konfucius.. Namun, terdapat banyak keraguan hujah² dlm kitab² mereka..  Komunis itu asalnya anti agama? tidak sama sekali.. sama seperti yg lain.. apa nak difikirkan sangat.. sedangkan org Islam sendiri pun menentang hukum² dlm Islam.. apa beza dgn komunis..? keaslian itu terhakis mengikut peredaran zaman..

Tiada satu agama pun yg bersifat menyeluruh melainkan Islam.. Semua agama selain Islam terdapat byk celanya di mana ia adalah hasil pencerobohan tangan² manusia yg mempunyai agenda yg sangat buruk.. Kesesatan manusia akan bertambah sesat lagi menyesatkan.. namun terlalu ramai yg tidak sedar akan kesesatan itu.. akibat menurut hawa nafsu yg selalu menyangkal akan kebenaran..



Kenapa umat Islam dahulu kuat? kenapa tamadun Islam dahulu digeruni semua manusia? kenapa umat Islam sekarang terlalu mudah untuk ditunduk?

Semua jawapan itu ada pada diri sendiri.. kenali diri sendiri, maka akan kenallah akan Pencipta Yg Maha Agung.. Di sana akan wujud satu kekuatan yg xmungkin akan dapat dimusnahkan oleh apa saja.. namun xramai yg mengetahuinya.. dan xramai juga ingin mengetahuinya.. masing² sibuk mengumpul harta dunia yg bakal ditinggalkan.. bukannya mengumpul apa yg bakal dibawa bersama untuk bertemu Tuhan..



Aku keliru.. dan terus keliru.. dengan sifat manusia yg rakus.. sedikit sebanyak telah mempengaruhi hidup ku.. alangkah indahnya andai Allah memberi aku karamah di mana aku dapat berada di dunia yg tiada manusia yg mengharapkan dunia dan isinya.. sesungguhnya aku xingin bazirkan masa dengan apa yg tidak mendatangkan faedah untuk akhirat ku..



Ya Allah, bantulah hamba Mu yg lemah ini dalam mencapai kejayaan di dunia dan di akhirat.. Tiada Tuhan selain Engkau.. Muhammad itu pesuruh Allah..
  • 1 comments:

  • Pengen yang lebih seru ...
    Ayo kunjungi www.asianbet77.com
    Buktikan sendiri ..

    Real Play = Real Money

    - Bonus Promo Red Card pertandingan manapun .
    - Bonus Mixparlay .
    - Bonus Tangkasnet setiap hari .
    - New Produk Sabung Ayam ( minimal bet sangat ringan ) .
    - Referal 5 + 1 % ( seumur hidup ) .
    - Cash Back up to 10 % .
    - Bonus Royalty Rewards setiap bulan .

    untuk Informasi lebih jelasnya silahkan hubungi CS kami :
    - YM : op1_asianbet77@yahoo.com
    - EMAIL : asianbet77@yahoo.com
    - WHATSAPP : +63 905 213 7234
    - WECHAT : asianbet_77
    - SMS CENTER : +63 905 209 8162
    - PIN BB : 2B4BB06A / 28339A41

    Salam Admin ,
    http://asianbet77.com/

  • Facebook Comment

About Me

Aku yang masih berkelana.. Di dalam penjara dunia.. Mencari jalan ke syurga.. Terjerat di jaring neraka.. Tersembam di lembah noda.. Kini bangkit mencuci dosa.. Rahmat Allah tiada penghujungnya..

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ



Suasana yg paling indah ialah di kala mlm mnjelma.. di saat manusia sedang lena.. di ketika hati merindui Penciptanya...