preload

Suatu masa yang dahulu, Sang Arnab dan Sang Kura-kura saling mencabar satu sama lain tentang siapa yang terpantas dan akhirnya mereka bersetuju untuk mengadakan perlumbaan. Perlumbaan ini akan menentukan siapa lebih pantas. Sesiapa yang sampai lebih awal di garisan penamat yang dipersetujui dikira sebagai pemenang.

Perlumbaan pun bermula. Sang Arnab memecut pantas. Di separuh jalan, dia memandang ke belakang dan melihat Sang Kura-kura masih jauh. Jadi Sang Arnab pun berehat dibawah pokok dan tertidur.

Sang Kura-kura secara perlahan dan konsisten memotong Sang Arnab dan muncul sebagai juara perlumbaan tersebut. Sang Arnab terjaga dan menyesali apa yang terjadi.

Pengajaran : Perlahan-lahan dan konsisten membawa kejayaan.

(Biasanya cerita ini akan berakhir disini, tetapi kali ini cerita ini bersambung...)

Sang Arnab kecewa dengan kekalahan ini. Sang Arnab membuat kajian untuk mengkaji sebab-sebab kekalahannya kepada Sang Kura-kura. Sang Arnab mendapat jawapan bahawa dirinya terlalu berkeyakinan tinggi, tidak berhati-hati dan terlalu sambil lewa.

Jika dia menyelesaikan ketiga-tiga masalah tadi, adalah mustahil dia akan kalah. Jadi Sang Arnab mengajak Sang Kura-kura untuk mengadakan perlawanan kedua. Sang Kura-kura bersetuju.

Kali ini Sang Arnab memecut dari garisan permulaan sehingga garisan penamat. Dia memenangi pertandingan dengan meninggalkan Sang Kura-kura jauh ketinggalan di belakang.

Pengajaran : Pantas dan konsisten dapat menewaskan perlahan-lahan dan konsisten.

Jika dalam syarikat anda, terdapat seorang pekerja yang lambat dan konsisten dan seorang lagi pantas dan konsisten. Sudah tentu, individu yang pantas dan konsisten akan menjadi pilihan kita.

Lambat dan konsisten adalah baik tetapi pantas dan konsisten adalah lebih baik.

Cerita ini bersambung lagi. Kali ini Sang kura-kura pula memikirkan strategi untuk menang. Sang Kura-kura menyedari bahawa jika format pertandingan seperti sedia ada, adalah mustahil bagi Sang Kura-kura untuk menang. Strategi terbaik adalah mengubah format perlumbaan.

Setelah berfikir panjang. Sang Kura-kura mencabar Sang Arnab untuk perlumbaan ketiga. Kali ini dengan laluan yang dikemukakan oleh Sang Kura-kura adalah sedikit berbeza dari laluan asal. Sang Arnab bersetuju.

Perlumbaan dimulakan. Berbekalkan komitmen yang ada, Sang Arnab memecut pantas dan terhenti di sebuah sungai yang besar. Garisan penamat adalah beberapa kilometer diseberang dari sungai ini. Sang Arnab tidak tahu berenang.

Sang Arnab berhenti di tebing sungai dan memikirkan tentang apa yang patut dilakukan sekarang. Pada masa yang sama pula, Sang Kura-kura berjalan perlahan-lahan, setibanya di sungai, dia berenang ke seberang dan kemudiannya berjalan semula sehingga tiba di garisan penamat. Sang Kura-kura menang.

Pengajaran : Kenalpasti kelebihan diri anda, cebur dalam bidang yang anda mempunyai kelebihan.

Jika anda tidak mahir dan tidak berminat dalam bidang membuat kiraan stok. Tinggalkan bidang itu dan cari orang yang mahir dalam bidang tersebut. Jika anda minat dalam bidang pemasaran. Cebur bidang tersebut dengan sepenuh hati. Tetapkan laluan perlumbaan anda berdasarkan kelebihan dan minat yang anda miliki.


Kisah ini belum berakhir....

Setelah 3 kali perlumbaan. Sang Arnab dan Sang Kura-kura telah menjadi rakan karib. Mereka berbincang bersama. Mereka mendapat idea baru tentang cara meningkatkan kepantasan perlumbaan mereka.

Mereka bersetuju untuk berlumba, tetapi bukan sebagai pesaing tetapi sebagai satu pasukan.

Perlumbaan dimulakan.

Sang Arnab mendukung Sang Kura-kura dibelakangnya dan memecut pantas sehingga ke sungai yang besar. Setibanya di sungai, Sang Arnab pula berada di atas Sang Kura-kura yang sedang berenang. Setibanya di seberang sungai, mereka bertukar posisi sekali lagi dan sampai ke garisan penamat dengan jayanya.

Mereka merasa lebih puas dan berjaya berbanding apa yang mereka telah lalui sebelum ini.

Pengajaran : Walau sehebat mana pun seseorang individu, pasti terdapat bidang yang individu ini lemah dan orang lain lebih baik berbandingnya. Oleh yang demikian, adalah bagus kita bekerja dalam satu kumpulan dengan menggunakan kelebihan yang ada pada setiap orang.

Read More...

Jgn salahkan perogol..

Published in: Labels: ,

Klik gambar neh klu nk besarkan..

Read More...

Selama ini, kerja yang kita lakukan itu untuk siapa?
Selama ini, kenapa agaknya kita buat kerja yang kita sedang buat sekarang?
Agak-agaknyalah, kita buat semua perkara yang tidak ada orang hargai ini kerana merekakah atau kerana kita memang nak buat perkara tersebut?

Saya yakin dan pasti. Apa yang kita buat selama ini adalah untuk diri kita sendiri. Namun kita rasa kecewa kerana ia masih tidak menunjukkan sebarang kejayaan, anda sedih kerana tiada orang menghargai usaha anda dan anda rasa terkilan kerana semuanya seolah-olah berakhir sia-sia.

Jangan begitu…sebenarnya apa yang anda lakukan meskipun tidak berjaya, ia sebenarnya amat bernilai. Mungkin tidak bagi orang lain, tetapi YA bagi anda! Berjaya atau tidak, ia memang hasil kerja anda!

Jika tiada seorang pun menghargai usaha anda, anda patut menghargai usaha  anda sendiri. Usah pedulikan orang lain. Di mana-mana pun orang hanya nampak ‘kejayaan’, mereka tidak pernah nampak ‘disebalik tabir’ usaha yang dicurahkan untuk mencapai kejayaan tersebut.

Namun ada seorang yang nampak! Dan orang itu ialah anda sendiri! Hanya andalah yang boleh menghargai apa yang anda sudah lakukan samada ia berjaya ataupun tidak.



















“Apa yang orang nampak hanyalah 1% dari kejayaan saya,
tetapi mereka tidak nampak 99% kegagalan saya!” 

Read More...

Awan sedikit mendung, ketika kaki kaki kecil Yani berlari-lari gembira di atas jalanan menyeberangi kawasan lampu merah Karet.

Baju merahnya yg besar melambai-lambai di tiup angin. Tangan kanannya memegang ice-krim sambil sesekali mengangkatnya ke mulutnya untuk dicicapi, sementara tangan kirinya mencengkam Ikatan sabuk celana ayahnya.

Yani dan Ayahnya memasuki wilayah pemakaman umum Karet, berputar sejenak ke kanan & kemudian duduk Di atas tembok nisan "Hj Rajawali binti Muhammad 19-10-1915: 20- 01-1965"

"Nak, ini kubur nenekmu mari Kita berdo'a untuk nenekmu" Yani melihat wajah ayahnya, lalu meniru gaya tangan ayahnya yg mengangkat ke atas dan ikut memejamkan mata seperti ayahnya. Ia mendengarkan ayahnya berdo'a untuk Neneknya...

"Ayah, nenek waktu meninggal umur 50 tahun ya Yah." Ayahnya mengangguk sambil tersenyum, sambil memandang pusara Ibu-nya.

"Hmm, bererti nenek sudah meninggal 42 tahun ya Yah..." Kata Yani berlagak sambil matanya mengira dan jarinya berhitung. "Ya, nenekmu sudah di dalam kubur 42 tahun ... "

Yani menoleh kepalanya, memandang sekeliling, banyak kuburan di sana . Di samping kuburan neneknya ada kuburan tua berlumut "Muhammad Zaini: 19-02-1882 : 30-01-1910"

"Hmm.. Kalau yang itu sudah meninggal 106 tahun yang lalu ya Yah", jarinya menunjuk nisan bersebelahan kubur neneknya. Sekali lagi ayahnya mengangguk. Tangannya terangkat mengusap kepala anak satu-satunya. "Memangnya kenapa ndhuk( anak perempuan) ?" kata sang ayah menatap teduh mata anaknya. "Hmmm, ayah kan semalam bilang, bahwa kalau kita mati, lalu di kubur dan kita banyak dosanya, kita akan disiksa dineraka" kata Yani sambil meminta persetujuan ayahnya. "Iya kan yah?"

Ayahnya tersenyum, "Lalu?"
"Iya .. Kalau nenek banyak dosanya, berarti nenek sudah disiksa 42 tahun dong yah di kubur? Kalau nenek banyak pahalanya, berarti sudah 42 tahun nenek senang dikubur .... Ya nggak yah?" mata Yani bersinar keranana bisa menjelaskan kepada Ayahnya pendapatnya.

Ayahnya tersenyum, namun sekilas tampak keningnya berkerut, tampaknya cemas ...... "Iya nak, kamu pintar," kata ayahnya pendek.

Pulang dari pemakaman, ayah Yani tampak gelisah Di atas sajadahnya, memikirkan apa yang dikatakan anaknya... 42 tahun hingga sekarang... kalau kiamat datang 100 tahun lagi...142 tahun disiksa .. atau bahagia dikubur .... Lalu Ia menunduk ... Meneteskan air mata...

Kalau Ia meninggal .. Lalu banyak dosanya ...lalu kiamat masih 1000 tahun lagi berarti Ia akan disiksa 1000 tahun?
’Innalillaahi WA inna ilaihi rooji'un’ .... Air matanya semakin banyak menetes, sanggupkah ia selama itu disiksa? Iya kalau kiamat 1000 tahun ke depan, kalau 2000 tahun lagi? Kalau 3000 tahun lagi? Selama itu ia akan disiksa di kubur. Lalu setelah dikubur? Bukankah Akan lebih parah lagi?
Tahankah? padahal melihat adegan pameran dipukuli masa di tv kemarin ia dah tak tahan?

Ya Allah... Ia semakin menunduk, tangannya mengangkat, setinggi bahunya naik turun tak teratur.... air matanya semakin membanjiri pipi dan janggutnya…

”Allahumma as aluka khusnul khootimah”.. berulang Kali di bacanya DOA itu hingga suaranya serak ... Dan ia berhenti sejenak ketika terdengar batuk Yani.

Dihampirinya Yani yang tertidur di atas dipan Bambu. Di betulkannya selimutnya. Yani terus tertidur.... tanpa tahu, betapa sang bapak sangat berterima kasih padanya karena telah menyadarkannya arti sebuah kehidupan... Dan apa yang akan datang di depannya...

"Yaa Allah, letakkanlah dunia ditanganku, jangan Kau letakkan dihatiku..."

Read More...

Ya Allah Ya Tuhan ku...

Published in:

Ya Allah Ya Tuhanku,
Setiap hari Kau tetap dalam keagungan yang sentiasa baru, menukar, meminda, meninggi dan merendahkan darjat manusia, makhlukMu. Sesungguhnya, aku terima dengan penuh rela akan kehendakMu terhadap diriku, hambaMu yang hina lagi tidak berdaya ini.

Wahai Tuhanku,
Sebagai hamba yang sentiasa berada di dalam kekuasaanMu, janganlah Kau butakan aku setelah Engkau berikan aku pandangan, janganlah Engkau berjauhan setelah Engkau berada dekat denganku, janganlah Engkau sesatkan aku setelah Engkau berikan aku petunjuk, dan janganlah Engkau kufurkan aku setelah Engkau berikan keimanan kepadaku.

Wahai Tuhanku,
Oleh kerana zat Engkau terlalu suci dan agung, sesungguhnya aku berasa amat malu untuk bermohon terlalu banyak daripadaMu lantaran nafsu serakahku pada masa-masa lalu. Walaupun aku telah dilahirkan suci, dengan kerakusanku sendiri sedikit demi sedikit diri ini telah tercemar dan dikotori dengan pelbagai kemungkaran. Maka dengan sendirinya aku jadi semakin tersisih dan terpisah jauh daripada perlindungan dan hidayahMu, ya Tuhanku.

Sesungguhnya wahai Tuhanku, aku ini termasuk dalam golongan mereka yang suka menganiaya dan sering berlaku zalim terhadap diri sendiri. Maka dengan limpah kurnia dan kasihan belasMu sekiranya tidak Engkau ampunkan dosa-dosaku, pastilah aku akan termasuk ke dalam golongan mereka yang rugi.

Wahai Tuhanku,
Aku percaya bahawa ihsanMu mendahului kemurkaanMu terhadapku. Walaupun sepenuh bumi ini dosa dan kesalahan yang telah aku lakukan, hatta biarpun sebanyak buih di luas samudera kemungkaran yang kupikul dibahuku, pada ihsanMu jua yang aku berpaut, pada ihsanMu jua yang kupanjatkan, maka ampunkanlah dosa-dosaku yang telah sekian lama aku kumpulkan dan lakukan. Aku begitu rindukan pancaran nurMu, Wahai Tuhanku. Terimalah aku kembali di pangkuan rahmatMu dan dengan itu ampunkanlah dosa-dosaku itu.

Wahai Tuhanku yang Maha Pengasih,
Berilah kiranya aku hidayah dan petunjukMu. Aku datang kepadaMu biarpun dosaku telah sepenuh bumi ini aku lakukan. Aku hadapkan mukaku ini demi kepatuhanku terhadap kebesaran dan keagunganMu.

Sekiranya hidup itu adalah yang terbaik untukku, maka Engkau tunjukkanlah jalannya walaupun begini keadaannya sekarang. Sekiranya ia tidak baik untukku, maka Engkau tunjukkanlah juga jalannya kerana sesungguhnya aku ini hambaMu yang benar-benar lemah lagi tidak berdaya. Sedangkan Engkau Maha Agung dan Maha Pencipta.

Sebagai hambaMu yang dhaif ini, aku sedar siapalah diriku. Hanya dengan petunjuk dan hidayahMu sahaja yang akan membuat aku tidak akan tergoda pada sebarang keindahan dan segala yang pura-pura di dunia ini. Aku sedar semuanya cuma bersifat sementara dan akan musnah kemudiannya, selain zatMu sahaja.

Sekiranya aku berpangkat dan berkedudukan , aku tahu dengan kehendakMu jua ia boleh dilucutkan. Sekiranya aku ini berharta , bila-bila masa sahaja Engkau boleh merampasnya semula. Kalaupun aku ini hebat dan kuat, Engkau juga boleh sakitkan aku secara tiba-tiba. Malah sekiranya aku ini sempurna di mata manusia, dengan kuasaMu jua aku boleh Kau cacatkan dengan begitu mudah. Seandainya aku ini kaya-raya, Engkau akan memberi lagi sebanyak-banyaknya untuk terus melekakan aku sehingga terlali, lalu kemudian Engkau matikan. Maka terpaksalah nanti aku menjawab di atas segala ujian dan kurniaan itu.

Sesungguhnya, wahai Tuhan, dengarilah rayuanku ini. Aku tahu akan kelemahanku dan memang tidak tahan dengan ujianMu. Jadi, berilah aku kesederhanaan, supaya aku tak mudah leka, agar aku mudah untuk mendongak ke langit buat merenung cahaya bintang yang bertaburan dan mudah pula buat aku untuk menatap rumput yng melata di atas bumi ini. Sesungguhnya, aku tetap redha di atas setiap pemberian dan ketentuanMu terhadap diriku sebagai hamba yang dhaif lagi tidak bermaya ini…

Read More...

Kawan Di Akhir Zaman

Published in: Labels:


Kawan di akhir zaman ini
Payah untuk kita ketemui
Yang benar-benar sibuk
Dengan urusan baiki diri nya
Yang ada kini hanya
Sibuk dengan urusan mengumpul dunia
Walau di ketahui dunia ini hanya menipu daya..

Kawan di akhir zaman ini
Payah untuk kita ketemui
Yang bergelumang dengan majlis ilmu menafaat
Yang sanggup bersusah dan penat
Dalam mengejar dan memahami ilmu menafaat
Yang ada kini hanya lah
Berbangga dengan ijazah yang menjela
Tapi ilmu fardhu Ain nya kosong belaka

Kawan di akhir zaman ini
Payah untuk kita ketemui
Ahli profesyenal yang bertaqwa
Yang benar-benar meletakan Islam di jiwa
Mengunakan profesyennya sebagai matlamat ke akhirat sana
Yang ada hanya ahli professional yang lalai dan leka
Yang hidup nya lebih barat dari barat
Ibadah dan amal terasa amat berat

Kawan di akhir zaman ini
Payah untuk kita ketemui
Yang bersilaturrahim kerana tiada kepentingan
Yang berhubung hanya niat bertanya khabar
Yang ada hanya
Yang berkroni untuk mendapat projek yang sedia ada
Bersahabat untuk mendapat laba

Kawan di akhir zaman ini
Payah untuk kita temui
Yang suka berbincang mengenai dosa-dosa sendiri
Yang menghidupkan ilmu yang ada
Yang mensyiarkan Islam pada diri mereka
Yang ada hanyalah
Yang suka berbincang dosa-dosa orang lain
Yang menghidupkan ‘sunnah’ barat
Yang melupakan kehidupan akhirat

Kawan di akhir zaman ini
Susah untuk kita temui
Yang menjadikan masjid tempat pertemuan
Yang menjadikan program usrah tempat berkenalan
Yang ada hanya
Yang menjadikan komplek tempat membuang umur
Yang menjadikan disko dan pesta sebagai tempat berhibur

Kawan di akhir zaman ini
Susah untuk kita temui
Yang menjadikan sunnah sebagai hiburan
Menjadikan nasyid nyanyian harian
Menjadikan selawat ucapan kelaziman
Yang ada hanya
Artis di jadikan bahan pujaan
Nyanyian melalaikan dijadikan hiburan
Dianggap moden dan berketrampilan

Kawan di akhir zaman ini
Susah untuk kita temui
Yang senantisa merasai mati itu sangat hampir
Yang senantiasa merasai jelingan Izrail
Menangis cemas mengenangkan saat kematian
Merintih sayu mengenangkan persediaan
Yang ada hanya
Yang panjang angan-angan
Mengumpul dunia kerja seharian
Seolah kematian itu sangat jauh
Seperti alam barzakh itu tidak ditempuh..

Read More...

I hav 2 say goodbye...

Published in: Labels:


i wont look back
n think of u n us
i will move on
from d nitemare u put me in

d bruise had been done
so y dun u juz let me go
n i will

forget about us,
let d memories jus stay as d past
let d fire pass us by
let time burry us
n i promise u,
i will neva think of u
eva again.

my hrts been broken
d pieces r scattered around
i knw ur movin on
w ur new love
n i will 2

it hurts me 2 go
but it'll hurt me more if i stay
in a dream dat was neva meant 2b
n i dun want 2 but
baby i hav 2
say goodbye....

Read More...

Apa yang dimaksudkan dengan skema? Anda mungkin pernah mendengar ayat sebegini…

“skemanya ngko”
“dia tu budak skema”
“ngko ni skema tul la”
“janganlah skema sangat”

Dari kajian yang saya buat sikap ‘skema’ ni disamakan dengan sifat jujur, lurus, dalam sesetengah situasi, dipanggil lurus bendul iaitu jujur yang terlalu lurus. Skema juga dipanggil sebagai ‘lambat pickup’ dalam sitasi lain, tapi keseluruhannya skema adalah sikap lurus, yakni jujur.

Secara positifnya sikap skema atau lurus ni adalah bukti kejujuran seseorang. Orang jujur sekarang memang senang kena tipu simply sebab sikap jujurnya.

Orang yang bersikap skema ni biasa mengikut saja tanpa banyak soal. Tak pernah terfikir untuk membantah, tak pernah terfikir untuk lari (escape) dari undang-undang, tak pernah terfikir untuk melakukan sesuatu yang bersifat nakal atau dalam bahasa Sabah dipanggil ‘jajal’.

Dalam era moden hari ini memang susah kita nak jumpa orang yang 100% jujur, humble tidak riak (Anda pasti setuju dengan saya).

Ingat tak lagi watak Fahri dalam novel Ayat-ayat cinta?

Dia sangat jujur, baik hati, setia dan sangat penyayang. Anda rasa ada lagi tak lelaki jujur macam Fahri sekarang ni? Mungkin Anda akan kata, lelaki camtu dah pupus! Sebenarnya ada, tapi cuma sedikit.

Jika ada orang kata yang Anda skema, atau ada orang kata yang Anda ni terlalu lurus, terima saja itu sebagai teguran membina, bukan kritikan membunuh.

Jangan cuba ubah diri Anda supaya nampak tak skema semata-mata untuk mahu menarik perhatian orang yang menegur Anda tu sebab Anda tak akan merasa selesa dengan perubahan yang Anda buat. Anda akan berperang dengan perasaan sendiri sama ada mahu megikut kemahuan orang lain atau  berubah mengikut selera sendiri.

Jadilah diri sendiri dan jangan cuba jadi orang lain yang Anda nampak ‘perfect’ sebab semakin Anda cuba untuk jadi perfect, semakin banyak kekurangan diri Anda akan terserlah.

Penampilan atau ‘impression’ diri Anda akan kelihatan lucu (sebab serba tak kena) kerana perubahan yang Anda cuba buat pada diri Anda nampak tak ngam. orang lain akan mentertawakan Anda. Anda akan merasa tertekan, marah dengan diri sendiri, emosi Anda jadi ‘down’.

Motivasi Anda hilang serta merta. Walaupun orang kata Anda skema, biarlah Anda skema janji Anda selesa dengan sikap skema tu. Nak berubah menjadi orang yang bukan skema boleh, tapi biarlah berubah secara bertahap, satu demi satu supaya nampak ngam dan anda selesa dengan perubahan yang Anda buat. Hasilnya pun mantap.

Bercakap tentang perubahan, saya mahu tonjolkan satu contoh. Cuba ingat watak Angeli (lakonan Kajol) dalam filem Kuch-kuch Hota Hai yang faymes pada tahun 1997. Angeli yang tomby cuba berubah menjadi seperti Tina yang feminin – perfect, cantik, menawan.
Angeli meniru pakaian Tina dan gaya Tina berjalan sebab dia mahu kelihatan perfect, cantik dan menawan seperti Tina untuk menarik perhatian Rahul. Akhirnya, Angeli di ketawakan oleh Rahul sebab perubahan yang dibuat oleh Angeli amat drastik, nampak tak ngam, kelihatan lucu.

Apabila Anda tahu yang Anda dipanggil ‘budak skema’ atau orang sekeliling Anda nampak Anda ni skema, sebenarnya Anda memiliki ciri-ciri intelek seorang ‘geek’. Geek adalah nama jolokan pada orang-orang intelektual yang pintar, jujur dan humble.

Geek tidak pandai bernakal dan tidak pandai untuk mencetuskan kenakalan atau perangai-perangai ‘setan’, mereka ini selesa dengan sikap pendiam dan sikap lurus.
Jadi jangan kecil hati apabila Anda dipanggil skema sebab mungkin orang yang memanggil Anda dengan panggilan skema tu kurang bersetuju dengan tindakan Anda, atau mungkin pada tanggapannya Anda ni terlalu lurus, terlalu ikut peraturan, nampak rigid serta kekampungan.

Jangan rasa terpukul atau jadi bad mood sebab dia panggil Anda skema, anggap saja panggilan itu sebagai petanda orang yang menegur Anda itu bukan orang yang baik untuk Anda kerana dia hanya tahu mengkritik, nampak benar dia hanya mahu mentertawakan Anda.

Orang yang baik sebagai kawan atau best friend Anda adalah orang yang memahami, membina jatidiri dan meyokong, dia jua mengkritik tapi bertujuan untuk mengubah diri Anda jadi semakin baik. Dia jarang mengkritik tapi lebih banyak menegur tanpa memarahi.
Kawan yang tak baik adalah kawan yang hanya tahu mentertawakan Anda, hanya tahu mengkritik Anda (seolah-olah cuma dia saja yang betul), tidak mahu menerima pendapat kemudian bersikap riak.

Orang yang menegur Anda dan mengatakan Anda skema sebenarnya kurang selesa dengan peraturan, kurang selesa dengan arahan, cuma tahu menyakitkan hati serta jenis yang tidak mahu ambil tahu kesan buruk perbuatan yang dilakukan olehnya terhadap perhubungannya orang sekeliling (cause and effect).

Akhir kata, jika Anda dipanggil skema, ingatlah bahawa itu petanda jelas yang Anda sebenarnya orang bersikap jujur, lurus, boleh dipercayai. Tak ada yang salah jika bersikap skema. Sikap skema sebenarnya dijana oleh pemikiran positif, dibentuk oleh hati yang bersih.

Dah saya katakan sebelum ini, orang bersikap skema ni tak pandai bernakal dan tak nampak ciri-ciri sikap ‘setan’ (kenakalan). Bertuah sesiapa yang mendapat pasangan hidup yang sikapnya nampak skema sebab orang sebegini lurus, fikirannya telus, ada matlamat hidup.

Aura orang skema ni bersih tanpa dicemari idea-idea kotor yang dipengaruhi nafsu ketamakan, sikap riak, memandang rendah dan membangga-bangga diri. Kebanyakan orang berjaya seperti Steve Jobs, Sergey Brin, Larry Page, Bill Gates, Peter Rojas adalah orang skema sebenarnya.

Kebanyakan orang yang menjaga sembahyang dan selalu bersangka baik, dia juga orang bersikap skema. Maka nampak sangatlah jika Anda  mentertawakan seseorang sebab bersikap skema, maka sebenarnya Anda sedang mentertawakan diri Anda sendiri sebab tidak bersikap positif seperti orang yang Anda tertawakan tu.

Tabahkan hati, fokuskan fikiran pada kejayaan yang Anda mahu capai dalam hidup, bukan menyesakkan fikiran dengan kritikan-kritikan yang merimaskan.
 

Read More...

Assalamualaikum w.b.t.Dengan nama Allah tuhan yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani .
Didalam surah At-Tinn ayat 4 yang bermaksud:
“Verily, We created man of the best stature(mould)”
“Sesungguhnya kami telah jadikan manusia dengan sebaik baik kejadian “
Berdasarkan ayat di atas, kita sebagai manusia sepatutnya berasa sangat-sangat bersyukur di atas segala kelebihan yang telah allah s.w.t. kurniakan. Tetapi ramai manusia pada hari ini tidak tahu untuk bersyukur kepada tuhan kerana telah memuliakan kita sebagai manusia untuk menjadi Khalifah atau pntadbir di alam ini.
Saya ingin berkongsi satu kisah yang telah diceritakan oleh sahabat saya. Kisah ini agak menarik dan boleh dikaitkan dengan ayat di atas.
Cerita ini adalah cerita rekaan sahaja. Namun mempunyai iktibar yabg cukup bermanfaat.
Kisahnya bermula dari seorang pengukir di kaki gunung. Pengukir ini merupakan seorang yang pakar dan mampu membuat pelbagai ukiran yang menarik dan cantik.
Pada suatu hari, dia terfikir ” alangkah baiknya jika aku menjadi sebuah gunung. aku mampu berdiri megah mencecah awan di samping mempunyai fizikal yang kuat dan besar.” Lantas, si pengukir tersebut telah meminta kepada tuhannya “jadikanlah aku sebuah gunung”. Maka dengan izin tuhan jadilah dia sebuah gunung.
Setelah menjadi sebuah gunung, dia berasa sangat gembira kerana permintaan telah dikabulkan. Namun begitu, tiba-tiba dia terasa bahang yang kuat daripada atas. Apabila melihat ke atas, maka dia telah melihat matahari. Si pengukir terus berfikir”alangkah baiknya jika aku adalah matahari. Aku dapat memancarkan cahayaku ke seluruh alam.”
Selepas itu, dia pun memohon kepada tuhan, “jadikanlah aku matahari”. Permintaan tersebut telah dimakbulkan, dan dia telah menjadi matahari.
Setelah menjadi matahari, dia berasa sangat gembira,kerana dapat memancarkan cahayanya ke seluruh alam. Semua makhluk dapat merasai nikmat cahaya yang dipancarkan olehnya. Tiba-tiba…
Datanglah sekumpulan awan yang besar. Awan tersebut telah menutupi cahaya yang terpancar dari matahari itu. Si pengukir berasa amat kecewa kerana ada lagi makhluk yang lebih hebat dari dirinya iaitu matahari.
Kerana tidak berpuas hati, pengukir tersebut memohon lagi kepada tuhannya. ” jadikanlah aku sebagai awan.” Permintaan tersebut telah juga dimakbulkan oleh tuhan. Maka jadilah ia segumpal awan.
Pengukir tersebut berasa gembira kerana dengan menjadi awan, dia dapat menutupi sinar matahari yang terik daripada mengenai makhluk yang lain. Disamping dapat menurunkan air hujan untuk menyuburkan tanah.
Oleh kerana awan sentiasa bergerak, tiba-tiba pergerakannya tersekat oleh sebuah gunung yang besar. Maka pengukir tersebut sangat kecewa kerana pergerakannya terbatas disebabkan oleh gunung tersebut. Dalam kekecewaan tersebut, dia ternampak seorang manusia sedang mengukir di kaki gunung. Dan, manusia itu adalah diri pengukir itu sendiri.
Daripada kisah di atas, dapat disimpulkan disini bahawa, tiada makhluk yang lebih mulia yang telah dijadikan Allah di atas dunia ini. Kita sebagai khalifah Allah hendaklah sentiasa mensyukuri nikmat tuhan ini di samping nikmat Islam dan Iman.
Kita tidak dapat lari dari melakukan kesilapan sebagai manusia, namun Allah s.w.t. tetap akan terus memberikan keampunan. Teruskan perjuangan hidup dan sentiasalah berusaha dan bertawakkal kepada tuhan.
Saya memetik lagi ayat di dalam Al-Quran iaitu dari surah Al-Ankabut ayat 64:
” Dan tidaklah kehidupan di dunia ini,melainkan ia hanya berupa permainan dan hiburan, sedangkan kehidupan di akhirat merupakan kehidupan yang sebenar kiranya mereka mengetahui.”

Read More...

Janji Allah

Published in: Labels: , ,


[95]
Dan janganlah kamu jadikan pesanan-pesanan dan perintah Allah sebagai modal untuk mendapat keuntungan dunia yang sedikit; sesugguhnya apa yang ada di sisi Allah (dari balasan yang baik), itulah sahaja yang lebih baik bagi kamu, kalaulah kamu mengetahui.

[96]
(Sebenarnya) apa yang ada pada kamu akan habis dan hilang lenyap, dan apa yang ada di sisi Allah tetap kekal; dan sesungguhnya Kami membalas orang-orang sabar dengan memberikan pahala yang lebih baik dari apa yang mereka telah kerjakan.

[97]
Sesiapa yang beramal soleh, dari lelaki atau perempuan, sedang ia beriman, maka sesungguhnya Kami akan menghidupkan dia dengan kehidupan yang baik; dan sesungguhnya kami akan membalas mereka, dengan memberikan pahala yang lebih dari apa yang mereka telah kerjakan.

[98]
Oleh itu, apabila engkau membaca Al-Quran, maka hendaklah engkau terlebih dahulu) mohonlah perlindungan kepada Allah dari hasutan Syaitan yang kena rejam.

[99]
Sesungguhnya Syaitan itu tidak akan berpengaruh terhadap orang-orang yang beriman dan yang berserah bulat-bulat kepada Tuhan mereka.

[100]
Sesungguhnya pengaruh Syaitan itu hanyalah terhadap orang-orang yang menjadikan dia pemimpin mereka, dan orang-orang yang dengan sebab hasutannya melakukan syirik kepada Allah.

102]
Katakanlah (wahai Muhammad): Al-Quran itu diturunkan oleh Ruhul Qudus (Jibril) dari Tuhanmu dengan cara yang sungguh layak dan berhikmat, untuk meneguhkan iman orang-orang yang beriman, dan untuk menjadi hidayah petunjuk serta berita yang mengembirakan bagi orang-orang yang berserah diri kepada Allah.


- Surah An-Nahl -

Read More...



Pantun Aurat


video



Hari Kiamat


video

Read More...

Pantun Sek Trg..

Published in:

Datang opis buke komputer,
Online facebook dlm bilik manager,
Dengar kate koberang ade komuter,
Betul ker?

msuk opis nak online facebook,
tp xjd sbb bos dah datang,
comuter utk atasi jln sibuk,
xjd sbb rmai yg bgkang,

aku ni bukan pembangkang,
aku hanya pencuci loongkang,
kalu nak buat kat kuala berang,
semuanya milik tanah orang.

kuala berang ada durian,ada jagaung,
tasik kenyir tepat ngail,
bio ah takdok komuter paun,
asal bulih ato email......

Nak g cc buke email,
Rm2 sejam x gune,
Aku suke dengar bab2 ngail,
Pakat g ngail r ke guane..

woh nyor woh sagu
mari kite p sekayu
mari mukat mari ngail
jom kita ke tasik kenyir

budu goreng
poyok masam
g ngail doh mareng
x bulih ikang dop starang

beli budu keda papan,
mmg x sedak makan sorang,
hamba jauh dri kemaman,
rase nk join team kuala berang.

ulu lit ulu sat,
orang kemaman sesat,
nak join sampai pusat,
jangan lupa kite bersahabat.

daun kunyit daun keladi,
simpan sehelai didalam peti
klu nk kwan memang la sudi,
ramai member senang ar hati

daun kunyit warna kuning,
daun keladi warna hijau,
berkawan memang penting,
boleh jadi member bergurau.

nyut nyut jantung berdenyut,
nyet nyet pijak semut,
ade saing boleh gayut,
ade awek tido lam selimut.

se dua tiga pat
lima nam tujuh lapan
semilan sepuluh sebelah dua belah
tiga belah pat belah lima belah nam belah...

buah keranji dalam perahu,
dimakan enak bersama eira aziera,
aweng epo bilang nape tak tahu,
macam baru belajar kira-kira.

era fazira makang budu
nora danish makang ikang
smart molek deme tuk ngulu
supe mcm hero hindustang.

era makan budu separuh botol,
nora pulok lekak tulang ikan,
ikut kata memang betol,
badan je dok katan.

dok katup pintu
ayam mkn padi
dok kate gtu
nok kate gane lagi.

dok katup pintu,
deme nk gi mane,
doh takleh kate gitu.
dok sah kate gane-gane..

hari2 mkn tauhu..
makan dgn nasi kerabu..
makan dgn ikut tia tak mahu
tapi nak makan dgn tok ngulu.

tok muluh gih ke pekan..
gi ke pekan ngam beskal..
mlm ni tok mulu tkmboh mkn mkn...
sakit perut td mkn petal...

tok muluh mkn petal...
petal dimkn oleh tok muluh....
kalu ajk mkn tuk muluh bedal...
jgn ditolok rezki tuh.........

harga petai RM 3 sepapan,
sama harga dengan ikan lampan,
bab petai disebut jangan,
nambah nasik kalu makan...

makan petai cicah budu,
makan dgn ikan lampan,
kalu tok ngulu kata gitu
mari ikuz kite sama2 makan

makang gulai kenyang perut,
sakit perut gi jumpe bomoh ,
makang petai busuk mulut,
malu nok jalang duduk dumoh.

zman dulu mndi air prigi,
lpas mkn ptai gosok la gigi..

lepah makang petai gosok gigi
takut mulut bau busuk
puok2 kolebrang mkn tghari dok agi
kl dok agi,jong kak mas blanje sup tulang rusuk..

Sup tulang xde daging,
Nak mkn guna tangan,
Habis mkn trcekik tulang,
Nak milo panas secawan..!!

bersenam untuk kesihatan,
amalkan nye setiap hari,
nak milo panas secawan,
kacau la sendiri...

Read More...

Pantun

Published in:

Enjit-enjit semut,
Siapa sakit naik atas,
Kalau memang dah kemut,
Ade kereta, naik bas.

Tom-tom bak,
Mak yong de deh,
Berhutang selambak,
Time bayar, pedih.

Nenek-nenek si bongkok tiga,
Siang ngantuk malam berjaga,
Kalau berbini tak cukup tiga,
Bila dah empat, ha!! tak terjaga.

Lat tali lat,
Lai li tam plom,
Gaji beribu angkanya empat,
Zakat dah bayar ke belum.

Lagu tiga kupang,
Saku penuh padi,
Bila frust gaji kurang,
Cari duit lebih kat meja judi.

Air pasang dalam,
Surut pukul lima,
Date ngan balak sampai tengah malam,
Bila dah kena cekup, tegak bulu roma.

Timang tinggi-tinggi,
Sampai cucur atap,
Race haram sampai ke pagi,
Kalau mati, tak sempat mengucap.

Twinkle-tewinkle little star,
How I wonder what you are,
Time mabuk, anak dibagi penampar,
Dah tua sok, padan muka terbiar.

Anak itik tok wi,
Mandi dalam kolam,
Kecik-kecik tak ndak belajar ngaji,
Baru aje nak tobat, dah padam

Terlajak perahu boleh diundur,
Terlajak kereta pun boleh undur,
Terlajak kapal terbang takde gear reverse,sori.

Bersatu kita teguh,
Bercerai kita kahwin lain.

Sudahlah jatuh ditimpa tangga,
Tertempek pula taik ayam.

Alang2 mandi biar guna sabun dan syampu.

Harimau mati meninggalkan belang,
Isteri mati meninggalkan gelang,
Suami mati meninggalkan hutang.
(Tu la, jangan suruh suami beli gelang secara hutang)

Sebab mulut santan binasa,
Sebab mulut juga pulut pun habis.

Biar putih tulang,
Jangan kuning gigi..
Kalau tiada angin masakan pokok bergoyang..
Kecuali ada beruk atas pokok tu..

Malang tidak berbau tapi kentut boleh berbau walaupun tidak berbunyi.

Biar mati bini, Jangan mati anak..

Berakit2 kehulu, berenang2 ketepian,
Lama2 penat juga.

Harapkan pagar,
Pagar pun tak leh harap.

Hujam emas di negeri orang,
Hujan batu di negeri sendiri,
Kalau macam tu baik tak yah hujan..

Read More...

Aku Yg Sorang..

Published in:

Aku yang sorang...

Hidup sorang...

Buat amende semua sorang...

Berak memang lah sorang...

Lagi pun jamban aku memang memuat untuk sorang jerr..

Aku yang sorang...

Makan Sorang2...

Minum pun , sorang2...

Nak makan dua orang...

Tapi takut tak kenyang....

Aku yang sorang...

Bangun pagi sorang...

Tido pun sorang...

Hajat dihati nak tido dua orang...

Tapi buat sempit bilik pulak karang...

Berjalan sorang2...

berlari pun sorang2...

Bejoging pun sorang2 Ingat nak ramai orang...

Tapi tu, marathon lah korang...

Lepak sorang2...

mimpi pun sorang2...

berangan sorang2...

jiwang pun sorang2...

Pegi bandar sorang2...

balik bandar pun sorang2...

Dah sebulan aku tak kebandar sebab ramai sangat orang...

Semalam aku sorang...

Kini aku masih sorang...

Esok lusa sorang lagi kot...

Tapi, dekat stadium semalam, ramai pulak orang...

Tapi...

Aku bukannya orang-orang...

Aku bukannya orang utan...

Aku juga bukannya orang minyak...

Dan aku juga bukannya orang gila...

Bukan jugak orang kena sawan...

Tapi aku juga orang...

macam orang lain jugak...

Macam ko jugak lah masa engko sorang dulu !!

Aku tahu...

Aku bukanlah orang berada...

Aku juga bukanlah orang glamer...

Aku juga bukanlah alim ulama...

Walaupun aku hanya orang biasa...

Aku tetap orang...

Aku ingin menjadi gaban...

Tapi nak jadi gaban kena gagah..

Tapi gaban tu bukannye hensem pun..

Lagi hensem supermen…

Dah lah tu, korang pegilah siapkan kerja tu sesorang...

Jangan ingat aku nak tolong korang......

Blah2.. biarkn aku sorang2...!!!


Read More...

ASY SYU`ARAA` (PARA PENYAIR)

Ramai sedang membahas angka 26. Tercatat banyak musibah tepat di tanggal 26 terjadi di muka bumi ini.

Bencana Tahun 1500-2000:
- 26 Jan 1531 gempa bumi di Lisbon, Portugal, 30.000 orang tewas

- 26 Jan 1700 gempa di Laut Pasifik, dari Vancouver Island, Southwest Canada off British Columbia hingga Northern California, Pacific Northwest,USA. Dikenal sebagai megathrust earthquake.

- 26 Jul 1805 gempa bumi di Naples, Calabria, Italy,
26.000 orang tewas

- 26 Agt 1883 Gunung Krakatau meletus, 36.000 orang diperkirakan tewas

- 26 Des 1861 gempa bumi di Egion, Yunani

- 26 Mar 1872 gempa bumi di Owens Valley, USA

- 26 Agt 1896 gempa bumi di Skeid, Land, Islandia

- 26 Nop 1902 gempa bumi di Bohemia, sekarang Czech Republic

- 26 Nop 1930 gempa bumi di Izu

- 26 Sep 1932 gempa bumi di Ierissos, Yunani

- 26 Des 1932 gempa bumi di Kansu, Cina, 70.000 orang tewas

- 26 Okt 1935 gempa bumi di Colombia

- 26 Des 1939 gempa bumi di Erzincan, Turki, 41.000 orang tewas

- 26 Nov 1943 gempa di Tosya Ladik, Turki

- 26 Des 1949 gempa bumi di Imaichi, Jepang

- 26 Mei 1957 gempa di Bolu Abant, Turki

- 26 Mar 1963, gempa bumi di Wakasa Bay, Jepang

- 26 Jul 1963 gempa bumi di Skopje, Yugoslavia, 1.000 orang tewas

- 26 Mei 1964 gempa bumi di S. Sandwich Island

- 26 Jul 1967 gempa bumi di Pulumur, Turki

- 26 Sep 1970 gempa bumi di Bahia Solano, Colombia

- 26 Jul 1971 gempa bumi di Solomon Island

- 26 Apr 1972 gempa bumi di Ezine, Turki

- 26 Mei 1975 gempa bumi di N. Atlantic

- 26 Mar 1977 gempa bumi di Palu, Turki

- 26 Des 1979 gempa bumi di Carlisle, Inggris

- 26 Apr 1981 gempa bumi di Westmorland, USA

- 26 Mei 1983 gempa bumi di Nihonkai, Chubu, Jepang

- 26 Jan 1985 gempa bumi di Mendoza, Argentina

- 26 Jan 1986 gempa bumi di Tres Pinos, USA

- 26 Apr 1992 gempa bumi di Cape Mendocino, California, USA

- 26 Okt 1997 gempa bumi di Italia

Tahun 2000 – kini yang terjadi di negeri kita, Indonesia :
- Tsunami di Aceh tanggal 26 Desember’04,

- Gempa Jogja 26 Mei 2006,

- Gempa Tasikmalaya 26 juni 2010,

- Tsunami Mentawai 26 Oktober 2010,

- Merapi Meletus 26 Oktober 2010.

Saya terdetik untuk membuka aplikasi Qur’an digital di laptop saya, mungkinkah ada jawapan terhadap fenomena ini di dalam Al-Qur’an? …Subhanallah, Allahu Akbar, saya temukan ternyata pada Juz 26 : Asy-Syu’ara yang ayat-ayatnya menyebutkan pemahaman mengenai azab yang diturunkan oleh Allah SWT jika kita umatnya tidak bertaqwa, jika kita melampaui batas dalam hidup ini, jika kita menjauh dari Allah SWT… Subhanallah.. Ayat ini tidak bermaksud menghubung-hubungkan tanggal musibah yang terjadi dengan urutan Surat ke 26 di Al-Qur’an, namun hikmah yang dapat diambil adalah bahwa tidak ada yang kebetulan di dunia ini, semua yang terjadi di dunia ini ada dalam kuasa Allah SWT, kita sebagai makhluk-Nya yang diberikan akal fikiran sudah sepatutnya dapat membaca tanda-tanda yang diberikan oleh Allah SWT dan dengan begitu kita dapat lebih mendekatkan diri kepada Allah SWT karena kita semua akan kembali kepada Allah SWT…


MUQADDIMAH

Surat ini terdiri dari 227 ayat termasuk golongan surat-surat Makkiyyah. Dinamakan `Asy Syu`araa` (kata jamak dari `Asy Syaa`ir` yang berarti penyair) diambil dari kata `Asy Syuaraa` yang terdapat pada ayat 224, yaitu pada bagian terakhir surat ini, di kala Allah s.w.t. secara khusus menyebutkan kedudukan penyair-penyair. Para penyair-penyair itu mempunyai sifat-sifat yang jauh berbeda dengan para rasul-rasul; mereka diikuti oleh orang-orang yang sesat dan mereka suka memutar balikkan lidah dan mereka tidak mempunyai pendirian, perbuatan mereka tidak sesuai dengan tidak mempunyai pendirian, perbuatan mereka tidak sesuai dengan apa yang mereka ucapkan. Sifat-sifat yang demikian tidaklah sekali-kali terdapat pada rasul-rasul. Oleh karena demikian tidak patut bila Nabi Muhammad s.a.w. dituduh sebagai penyair, dan Al Qur`an dituduh sebagai syair, Al Qur`an adalah wahyu Allah, bukan buatan manusia.

Pokok isinya :

1. Keimanan :

Jaminan Allah akan kemenangan perjuangan rasul-rasul-Nya dan keselamatan mereka. Al Qur`an benar-benar wahyu Allah yang dibawa turun ke dunia oleh Malaikat Jibril a.s. (Ruuhul amiin); hanya Allah yang wajib disembah.

2. Hukum-hukum :

Keharusan memenuhi takaran dan timbangan; larangan mengubah syair yang berisi cacian-cacian, khurafat-khurafat, dan kebohongan-kebohongan.

3. Kisah-kisah :

Kisah-kisah Nabi Musa a.s. dengan Fir`aun; kisah Nabi Ibrahim a.s. dengan kaumnya; kisah Nabi Nuh a.s. dengan kaumnya; kisah Nabi Shaleh a.s. dengan kaumnya (Tsamud); kisah Nabi Hud a.s. dengan kaumnya (Ad), kisah Nabi Luth a.s. dengan kaumnya; kisah Nabi Syu`aib a.s. dengan penduduk Aikah.

4. Dan lain-lain :

Kebinasaan suatu bangsa atau umat disebabkan mereka meninggalkan petunjuk-petunjuk agama; tumbuh-tumbuhan yang beraneka ragam dan perobahan-perobahannya adalah bukti adanya Tuhan Yang Maha Esa; petunjuk-petunjuk Allah bagi pemimpin agar berlaku lemah lembut terhadap pengikut-pengikutnya; turunnya kitab Al Qur`an dalam bahasa Arab sudah disebut dalam kitab-kitab suci dahulu.

ASY SYU`ARAA` (PARA PENYAIR)
SURAT KE 26: 227 ayat.

Read More...

Jangan cinta kerana dia lelaki..
Kelak kau akan membenci..
Jika dia bukan lelaki yang dicari..
Hanya pandai menabur janji..

Jangan dirindu pada paras rupa..
Kelak kau akan terseksa..
Jika dia tidak sebaik rupanya..
Senyumnya manis tipu belaka..

Jangan disayang kerana berharta..
Kelak kau hidup menderita..
Jika hartanya habis dibelanja..
Sukarnya hidup miskin dan papa..

Jangan dikasih kerana dipuji..
Kelak kau menagih janji..
Jika rupa berkedut dimamah hari..
Hilang sudah puji memuji..

Jangan dicari seorang kekasih..
Kelak kau akan disisih..
Jika kasih luntur bersih..
Menangislah diri hidup bersedih..

Jangan disambut salam rindu..
Kelak kau menahan sendu..
Jika rindu tak dapat disatu..
Di manakah akan kau mengadu..

Jangan dilayan seorang teman..
Kelak hidup menjadi ancaman..
Jika teman tidak beriman..
Dibakar api dihari kemudian..

Wahai sahabat wahai teman..
Carilah dia kerana Tuhan..
Untuk menambah ceteknya iman..
Bekalan diri hidup berteman..

Wahai sahabat wahai teman..
Cintailah dia kerana beriman..
Dijadikan Tuhan sebagai pasangan..
Baik buruk ketentuan Tuhan..

Wahai sahabat wahai teman..
Terimalah dia penuh keikhlasan..
Andai buruk anggaplah dugaan..
Andai baik pujilah Tuhan..

Wahai sahabat wahai teman..
Ingatlah akan janji Tuhan.
Isteri yang baik besar balasan..
Suami penyabar itulah kemenangan..

Andai keihklasanmu diragui, andai kejujuranmu dikhianati, andai kesabaranmu diuji, andai kasih sayangmu tak dihargai, andai pengorbananmu tiada erti.. Jangan sekali-kali membalas kejahatan dgn kejahatan, kesakitan dgn kesakitan, kebencian dgn kebencian.. Sesungguhnya Allah sentiasa bersama org2 yg sabar..

"Bertakwalah kepada ALLAH di mana kau berada & sambunglah perbuatan jahat itu dgn kebaikan supaya terhapus (kejahatannya), & bergaullah sesama manusia dgn budi yg baik (akhlak yg baik)."
[ Riwayat At-Tirmidzi ]

Read More...

Hatiku Sebesar Cawan

Published in:


" Aduhai, kenapakah hidup aku selalu dirundung malang begini..? " lelaki itu berkeluh-kesah. Selama hidupnya, dia tak pernah merasakan ketenangan yang sebenar. Hatinya tidak pernah sepi daripada merasakan kerisauan. Fikirnya, Tuhan tidak pernah sudi meminjamkan kedamaian hati padanya. Dia sangat cemburu apabila memandang sekeliling. Mereka bebas ketawa dan mudah tersenyum. Tapi dia? Dia hanya mampu tenggelam dalam dunia sepi dan resahnya sendiri.

Hatinya tidak mampu mengisi segala masalah yang menghimpit jiwanya. Lalu, selepas lelah dan puas berfikir, suatu hari dia melangkah longlai menuju ke hujung kampung. Niat hatinya, ingin menemui seorang lelaki tua. Saban hari, wajah lelaki tua itu sentiasa basah dan sejuk. Damai sentiasa bertamu diwajahnya. Dia ingin sekali meminta rahsia, " bagaimanakah boleh ku nikmati hidup begitu juga? " . Lalu, dia terus berperi kepada lelaki tua tersebut.

Masalah keluh kesah dan kerisauannya didengari lelaki tua itu sambil tersenyum. Lalu mengajak lelaki itu ke suatu tempat iaitu ke tepi sebuah kolam yang besar sambil membawa sebiji cawan dan dua bungkus garam. Lelaki itu mengikut, walaupun hatinya sedikit hairan.

" Anak muda... " lelaki tua itu bersuara .

" Ambillah cawan ini, isikanlah air dan masukkanlah sebungkus garam. " ujarnya lagi. Lelaki itu yang dalam kebingungan hanya menurut. Cawan diambil...air diisi...dan garam dimasukkan. Kemudian lelaki tua itu berkata lagi.

" Sekarang kamu minumlah air tersebut ". Dalam bingung yang masih bersisa, lelaki itu mengikut kata lelaki tua itu.

" Apa rasanya? ", tanya lelaki tua itu apabila melihat kerutan di dahi lelaki tersebut.

" Masin! " lelaki tua itu tersenyum lagi.

" Sekarang, kamu masukkan pula sebungkus garam ini ke dalam kolam itu, dan kamu hiruplah airnya. "

Lelaki tua itu menunjukkan arah ke kolam. Sekali lagi lelaki itu hanya mengikut tanpa menyoal. Air di cedok dengan kedua belah tapak tangan dan dihirup.

" Apa rasanya, anakku? " soal lelaki tua itu.

" Tawar, tidak masin seperti tadi ", lelaki muda itu menjawab sambil mengelap mulut.

" Anakku, adakah kamu memahami kenapa aku meminta kemu berbuat begitu tadi? " tanya lelaki tua itu, sambil memandang tepat ke arah lelaki tersebut. Lelaki itu hanya menggeleng. Lelaki tua itu menepuk-nepuk bahu lelaki tersebut.

" Anakku, beginilah perumpamaan kita dan masalah. Garam itu umpama masalah. Cawan dan kolam umpama hati kita. Setiap orang mempunyai masalah, ditimpa masalah, dan diuji dengan masalah. Tetapi, kalau hati kita sebesar cawan, maka kita akan merasai pahitnya masalah itu, pedihnya hati kita dan keluh kesahnya kita.Tetapi kalau hati kita sebesar kolam, masalah tidak akan mengganggu kita. Kita masih boleh tersenyum, sebab kita akan mengerti masalah bukan hadir untuk menyusahkan kita. Masalah dianugerahkan untuk kita berfikir, untuk kita muhasabah diri. Masalah dan ujian akan memberi hikmah kepada kita.Anakku, itulah rahsiaku. Aku sentiasa berlapang dada, aku sentiasa membesarkan jiwaku, supaya aku boleh berfikir tentang perkara-perkara lain dan masih boleh memberi kebahagiaan padaku. Aku tidak akan sesekali membiarkan hatiku kecil seperti cawan, sehingga aku tidak mampu menanggung diriku sendiri " .

Maka, pada petang itu. lelaki itu pulang dengan senyuman yang terukir di bibir. Dalam hati, dia berjanji, akan sentiasa membesarkan jiwa dan berlapang dada!!!!

Read More...

About Me

Aku yang masih berkelana.. Di dalam penjara dunia.. Mencari jalan ke syurga.. Terjerat di jaring neraka.. Tersembam di lembah noda.. Kini bangkit mencuci dosa.. Rahmat Allah tiada penghujungnya..

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ



Suasana yg paling indah ialah di kala mlm mnjelma.. di saat manusia sedang lena.. di ketika hati merindui Penciptanya...